Tanssiasut heräävät eloon – nuorille ohjausta ja esiintymiskokemuksia

Pyhäjärven Nuori Tanssi 2020 -kokeilun tiimoilta kokoonnuttiin viikonvaihteessa harjoituksiin Ikosen koululle. Vuorossa olivat noin seitsemännet harjoitukset. Tällä kertaa ohjaamassa oli Reisjärveltä kotoisin oleva ja Kauniaisissa asuva tanssija Miro Puranen.

– Miro alkaa ohjata näille nuorille Sarastus-teosta. Se on lyhyt, napakka ja monipuolinen nykytanssi. Puhdasta nykytanssia parhaimmillaan, opetusneuvos Marketta Viitala kuvailee.

11-vuotias ylivieskalainen Vertti Torvikoski sai Mirolta lauantain harjoitusten alussa henkilökohtaista ohjausta.

– Aloitimme teoreettisemmista asioista tänään. Vertti on kiinnostunut koreografian tekemisestä. Olemme käyneet läpi menetelmää, jolla voi mekaanisesti luoda materiaalia. Luovuutta ja inspiraatiota on harvoin. Silti voi tuottaa jotain ja lähteä sitä työstämään, Puranen selostaa.

Tanssiinkin voi liittyä paperitöitä. Vertti Torvikoski perehtyy Miro Purasen johdolla koreografian tekoon.

Miro Puranen valmistui tanssijaksi Tampereen konservatoriolta keväällä 2017. Siviilipalveluksen hän suoritti Kajaanilaisessa tanssiryhmä Routa Companyssä. Syksyllä alkavat opinnot Teakissa eli Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

– Olen opettanut ja ollut mukana erilaisissa esityksissä ja musikaaleissa, lähinnä esiintyjänä. Suomessa on paljon ammattilaisia, jotka tekevät kaikki tosi erilaista työtä, Puranen rohkaisee nuoria.

Pyhäjärvinen Iina Jaakola on harrastanut tanssia neljä tai viisivuotiaasta asti. Vielä ei ole selvillä, mille alalle hän suuntaa opiskelemaan, mutta joka tapauksessa tanssi kiinnostaa. Tänä vuonna harrastusvuosia tulee täyteen jo yksitoista.

– Olen tykännyt todella paljon tästä kokeilusta. Tämä on ollut todella eri tyylistä kuin mitä olen ennen tanssinut. Viime vuonna tanssin streetdancea. Nyt pääasiassa nykytanssia, Iina Jaakola kertoo.

Pyhäjärven Nuori Tanssi 2020 -kokeilussa nuoria ohjaavat Miro Purasen lisäksi monet muutkin ammattilaiset pyhäjärveltä ja muualta.

– On mukavaa, että täällä käy vierailevia opettajia. Kaikki opettajat ja opetustavat ovat erilaisia ja oppii eri tyylejä, Iina kiittelee.

– Täällä oppii uusia asioita, mitä ei kotisohvalla opi. Ja pääsee puhumaan toisille myös muillakin tavoille kuin sanoilla, Vertti Torvikoski kuvailee.

Nuorilla oli harjoituksissa työn alla kaksi täysin erilaista teosta. Toisessa teoksessa on lämpimiä latinorytmejä. Toinen teos taas kytkeytyy Aaro Hellaakosken Kesäyö-runoon, ”Kentillä kasteisilla, hämärä käy yli maan, valkea niittyvilla, on valveillaan…” johon musiikin on säveltänyt Heikki Sarmanto.

– Vaakalinnut ovat tanssineet ensimmäisen nykytanssiteoksen tähän musiikkiin, Viitala muistelee.

– Erikoisesti nyt, kun nuoriso valitsee musiikin pääasiassa Spotifystä, heiltä jäävät huomaamatta ennen kaikkea herkät klassisen ja hyvät viihteen musiikit. Pidän erittäin tärkeänä, että he tutustuvat teosten kautta musiikkiin laajemmin ja oppivat huomaamaan, miten mahdottoman rikas kokemusmaailma musiikin puolelta löytyy.

Nostalgiaa löytyy musiikin lisäksi myös puvustuksen puolelta. Tanssiasut ovat olleet tanssijoiden yllä aikaisemminkin. Valkoiset mekot ovat 70-luvun lopulta ja kirjavat asut on alun perin tehty vuoden 2003 Jamaicalainen kyläjuhla -teosta varten.

– Kaikki asut ovat Tanssiaittojen kokoelmista eli Kurjenpolvien talkoilla tekemiä, toteaa Marketta ja paljastaa, että puvut pääsevät taas pian lavalle. Esitystilauksia nuorten ryhmä on jo ennättänyt saada.