Rallitestaajat palasivat Pyhäjärvelle

Rallitestausta järjestettin pitkästä aikaa Pyhäjärvellä. Ajatuksena olisi, että testaustoimintaa voisi olla ainakin talvella tasaisesti.

Pyhäjärvellä on vuosien saatossa nähty Mika Kallion ja Kari Vehniäisen kaltaisia moottoripyörätähtiä testaamassa menopelejään Pyhäjärven Pajulahden jääradalla. Myös rallikuskeja on alueella testipuuhissa aiemminkin vieraillut.

Toissa viikonloppuna kolme autokunnallista rallikuskeja saapui kin pitkästä aikaa paikkakunnalle kokeilemaan autojaan ja ajotaitojaan – tällä kertaa Riikinhovin reitille Lohvan lähettyville.

Selvää tilausta testauspaikalle lumisiin maisemiin on etenkin eteläisemmästä Suomesta.

– Kävijät osoittivat mielenkiintoa, että täällä voisi käydä useamminkin. Kiinnostusta on tullut myös SM-sarjan kärkipään kuskeilta. Kuskit ovat valmiita ajamaan pitkänkin matkan päästäkseen haluamiinsa olosuhteisiin, linjaavat Pyhäjärven Urheiluautoilijoiden Ari Nuutinen ja Marko Siponen, jotka olivat järjestämässä Lohvan testitilaisuutta.

Myös Pyhäjärven Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Risto Alaheikka näkee ralliautojen testaustoiminnassa markkinaraon. Hän korostaa, että paikkakunnalta löytyy osaavia harrastajia sekä puitteita muun muassa majoitustarjonnan osalta. Erityisesti Alaheikka näkee testauksen potentiaalisena osana paikkakunnan matkailun kehittämisohjelmaa.

– Se olisi hieno mahdollisuus ja potentiaalinen ohjelmapalvelu, koska markkinoita on ihan ulkomaita myöten. Testauksen pitäisi kuitenkin olla yritystoimintaa ja siihen vaadittaisiin aktiivinen toimija. Taustalla voisi kuitenkin olla yhdistys.

Myös Nuutinen ja Siponen muistuttavat, että muualta tulevat autoilijat tuovat pyhäjärvisille yrittäjille tuloja palveluiden käyttämisen kautta. Tällä kerralla kuskit viipyivät paikkakunnalla päivän verran, mutta tulevaisuudessa testiaikaa voisi pidentää viikonlopun mittaiseksi.

– Teiden lisäksi tarvitaan vain avara tila, johon teltat voidaan levittää ja johon huoltoautot mahtuvat, Ari ja Marko pohtivat.

Marko Siponen kertoo, että tänä talvena teille ei ole tarvinnut tehdä ennakkoon aurauksen lisäksi mitään muuta, koska tien pohjat ovat jäätyneet itsestään.

– Täällä on talvella lunta ja sitä kannattaa hyödyntää, koska talvitestauksen kulut eivät ole valtavia. Testaustoimintaa ei kuitenkaan saa hinnoitella pilalle, vaan kulupuolen on oltava maltillisella tasolla.

Riikinhovin tienoilla vierailleet kuskit ajoivat 4,7 kilometrin mittaista pätkää vuorotellen edestakaisin Metsähallituksen mailla.

– Saimme Metsähallitukselta luvan yksittäiselle kerralle ja ilmoitimme asiasta Jokilaaksojen pelastuslaitokselle. Jos ensi talveksi löytyy testauspaikka, voimme hakea koko talven kestävää testauslupaa ja melulupaa sekä tehdä pelastussuunnitelman. Testauspäiviä voisi järjestää muutaman kerran vuodessa, ja jos pätkä on sen kuntoinen, myös pienen määrän yleisöä voisi ottaa katsomaan, Urheiluautoilijoiden miehet heittävät.

Haussa onkin siis teitä, joissa testejä voisi pitää. Erityisesti toiveissa olisi ainakin neljästä viiteen kilometriä pitkä pätkä, jonka maasto on vaihtelevaa.

– Tie, jossa on kääntymisiä molempiin suuntiin, kovaa ajettavia kaarteita ja nyppylöitä. Eli nopeaa sekä teknistä ja hidasta pätkää, jossa risteysalue olisi vielä plussaa. Maanomistajille maksetaan pieni korvaus ja tien auraus hoidetaan sekä tietysti mahdolliset tien vahingot korvataan. Jos hyviä pätkiä löytyy, teemme syksystä lähtien töitä, jotta testaustoimintaa saadaan Pyhäjärvelle, Siponen lupaa.

Lumirajan noustessa ja talvien lämmetessä herää kysymys, tullaanko tulevaisuudessa vielä ajamaan lumiralleja eli onko lumitestaukselle kysyntää.

Esimerkiksi Rallin MM-sarjan ainoa lumella ajettava kisa, Ruotsin MM-ralli, jouduttiin helmikuun puolessa välissä typistämään lumen puutteen vuoksi. Siponen kuitenkin näkee, että monen sarjan intresseissä on kilpailla myös lumella.

– Kyllä MM-sarjakin haluaa pitää vähintään yhden lumirallin, koska se on eksoottinen. Rovaniemellä ajettava SM-sarjan Tunturiralli on myös hyvä elämysralli esimerkiksi F1-kuljettajille.

Myös kesätestauksen mahdollisuutta on Pyhäjärven Urheiluautoilijoilta tiedusteltu, mutta se ei Nuutisen ja Siposen mukaan ole paikkakunnan tienpohjien takia juuri mahdollista.

– Täällä tiet on tehty pitkälti kangasmaalle ja rallirengas syö sen nopeasti urille. Mutta jos savipohjaisia teitä löytyy, markkinoimme niitä mielellämme.

Nelostien ja valtatie 27:n risteyksen lähellä sijaitsee Pyhäjärven Urheiluautoilijoiden omistama 18 hehtaarin maa-alue, jossa kiemurtelee Mankolan jokkisrata. Alueelle on valmisteltu hankesuunnitelmalla karting-rata, josta on jo valmiina tietokonemallinnus. Rata ei kuitenkaan vielä ole toteutunut. Nuutinen ja Siponen väläyttelevät, että myös Mankolassa on isoa kehityspotentiaalia muuhunkin toimintaan.

– Sijainti on todella hyvä ja maata on paljon. Mahdollisuudet ovat mihin tahansa.

Urheiluautoilijoiden edustajien mukaan moottoriurheilun kehittäminen on polkenut Pyhäjärvellä viime vuosina hieman paikoillaan varojen puutteen vuoksi.

– Moottoriurheilu ei saisi olla paikkakunnalla musta vaate, vaan se pitäisi nähdä mahdollisuutena. Täällä on kuitenkin paljon lajista kiinnostuneita, Ari Nuutinen ja Marko Siponen päättävät.

Teksti: Ossi Savolainen, kuva: Mainostuuli/Harri Heikkilä