Seniorineuvolassa hoidetaan kokonaisuuksia

Pyhäjärven terveyskeskuksella järjestetään tiistaisin ja torstaisin seniorineuvolapalvelua, joka on tarkoitettu yli 65-vuotiaille ilman ajanvarausta. Seniorineuvolassa ikäihmisiä vastaanottaa sairaanhoitaja Pirjo Tossavainen.

Alkujaan Köpsinrinteen palvelukeskuksessa toiminut Seniorineuvola on vakiinnuttanut paikkansa Pyhäjärven terveyskeskukselle. Palvelu on kotihoidon alaista toimintaa.

– Täällä meillä on paras vaste ja asiakkaat ohjautuvat Seniorineuvolaan. Aiemmin osa ikäihmisistä meni aluksi poliklinikalle, koska ei tiennyt palvelusta. Seniorineuvola tukee myös poliklinikka työskentelyä, kertoo Pyhäjärven kotihoidonohjaaja, sairaanhoitaja Henna Kauranen.

Seniorineuvola on tarkoitettu yli 65-vuotiaille kotona asuville ikäihmisille. Sairaanhoitaja Pirjo Tossavainen antaa kaksi kertaa viikossa neuvontaa ja ohjausta palvelussa, joka on vuoden kolme ensimmäistä kertaa maksullinen.

– Viimeiset kaksi vuotta olen hoitanut Seniorineuvolaa kotihoitotiimin ohella. Yhden päivän aikana viisi asiakasta on aika maksimi. Hoidan asiakkaan asiat aina loppuun asti kiirehtimättä ja jos jollekin jää lyhyempi aika, niin seuraava käyntikerta voi olla sitten pidempi. Käymme asiat juurta jaksain läpi, Tossavainen lupaa.

Palvelun yhtenä tärkeänä pyrkimyksenä on turvata ja tukea kodissa toimimista omatoimisuuteen kannustamalla. Seniorineuvolalla on sairaanhoitajana vastaanoton ohella mahdollisuus myös kotihoidon lääkärin konsultaatioon.

Terveyskeskuksella on lisäksi useita erikoisaloja, joiden ammattilaisilta asiakkaiden tilanteeseen saadaan eri näkökulmia.

– Tarkistamme muun muassa lääkelistoja ja aloitamme uusia lääkkeitä, mittaamme verenpainetta ja huuhtelemme korvia. Tarvittaessa voimme ohjata asiakkaan esimerkiksi diabetes-, astma- tai sydänpoliklinikalle. Teemme koko ajan moniammatillista yhteistyötä, joka on tiivistä ja avointa, Pirjo korostaa.

Seniorineuvolassa ei hoideta terveystarkastuksia, mutta sitä seuraavia jatkokäyntejä kylläkin. Myöskään lääkkeiden jakoa palvelun puitteissa ei järjestetä.

– Annosjakelu meille tulee apteekin kautta ja jaamme lääkkeet asiakkaan kanssa dosettiin. Sitten asiakas siirtyy itsejakeluun, Tossavainen linjaa.

Kauranen painottaa, että palvelun päätarkoituksena on kartoittaa asiakkaan kokonaisuus ja toisaalta olla myös helposti saatavilla.

Juuri Seniorineuvolan matalankynnyksen vastaanotto on miellyttänyt Tossavaista.

– Tämä tuo tuttuutta ja turvallisuutta asiakkaalle. Vaikka asiakkaalla olisi vain yksi käynti, voidaan kokonaisuutta silti hoitaa, Pirjo iloitsee.

Seniorineuvola on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta. Tällä hetkellä Kauranen näkee, että palvelu on kokonaisuutena riittävä.

– Katsotaan, miten tarve muotoutuu. Asia arvioidaan uudelleen, jos on tarvetta. Aina kestää, että uusvanha palvelu löytää uomansa, mutta nyt olemme päässeet rauhoittumaan ja tekemään tätä työtä, Henna muistuttaa.

Ossi Savolainen