Kuntosaliharrastus ei katso ikää taikka kuntoa

Pyhäjärven alueella sijaitsee tätä nykyä kolme kuntosalia, jonne on tervetullut kuka tahansa. Kuntosaliharjoittelulla on useita terveyttä edistäviä vaikutuksia – salilla hikoillessa voi kasvattaa niin lihaskuntoa kuin aerobista kestävyyttä.

Jos mielesi tekee nostelemaan puntteja, pudottamaan painoa, virkistämään yleistä olotilaa tai muuten vaan purkamaan energiaa, on kaikkiin yksi oikeista vastauksista kuntosali. 

Lokakuussa ilmestyneen UKK-instituutin liikuntasuosituksen mukaan lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

– Lihaskuntoharjoittelu on ihme lääke ikääntymistä vastaan. Jo kolmen kuukauden harjoittelu parantaa lihaskuntoa 20–30 prosentilla, linjaa Pyhäjärven liikuntatoimen Marko Pehkonen viitaten Mr. Bodyna tunnetun ylilääkäri Jan Sundellin tekemiin tutkimuksiin.

Pehkonen muistuttaa, että lihaskuntoa kehittävää harjoittelua tehdäkseen ei ole pakko mennä kuntosalille. Hyvän treenin voi saada aikaiseksi monenlaisessa ympäristössä, vaikkapa kotona olohuoneessa tai luonnossa metsän siimeksessä. 

 – Ainoana haasteena kotiharjoittelussa on saada kehon kaikki lihasryhmät haastettua. Hartian ja yläselän lihaksia on useasti vaikeampi treenata kotona, jos käytettävissä ei ole harjoittelun apuvälineitä. 

– Yläselän lihakset ovat tyypillisesti heikkoja ja rintalihas puolestaan kireyteen taipuva lihas. Tämä yhtälö on usein syynä niska-hartiaseudun kipuihin. Niinpä, täsmälääkkeenä siihen: vahvista yläselkää ja venytä rintalihaksia, Pehkonen perustelee kuntosaliharjoittelun erityishyötyjä.

Nimensä mukaisesti myös lihaskuntojumpat ovat oiva keino lihaskunnon kasvattamiseen.

– Yksinkertaisesti kuntosalilla ja lihaskuntojumpissa saat haastettua koko kropan työhön. Sen kylkeen täytyy kuitenkin muistaa harrastaa myös kestävyysliikuntaa, Marko mietiskelee.

Pyhäjärvellä kuntosalille mielivä voi halutessaan valita kolmen kuntosalin väliltä. Fysio-Sport sekä Pyhäjärven uimahallin kuntosali sijaitsevat Ollintien tuntumassa, Pyhäjärven terveyskeskuksen kuntosali sen sijaan Emolahdentien ja yläympyrän vastakkaisella puolella.

Saleista Fysio-Sport on yksityinen; uimahalli ja terveyskeskus julkisia.

Fysio-Sportin kuntosali on tiloiltaan Pyhäjärven suurin. Myös kuntosalin laitemäärä on paikkakunnan laajin ja monipuolisin.

– Useampia lihasryhmiä on mahdollista tehdä useammalla laitteella. Asiakkaat voivat käydä kuntosalilla avainkortilla vuoden jokaisena päivänä, avaavat Fysio-Sportin yrittäjät Minna Korkiakoski ja Marjut Ruotanen.

Kuntosalille pääsee hikoilemaan myös ilman avainkorttia Fysio-Sportin aukioloaikoina. Avainkortti pidentää mahdollisuutta harjoitteluun aamu- ja ilta-aikaan.

– Kuntosalilla on keskiviikkoisin tunnin ja torstaisin puolen tunnin ajan saliryhmät, joiden aikana sali on muilta käyttäjiltä kiinni, täsmentää Korkiakoski.

Fysio-Sport on perustettu vuonna 2000. Nykyisiin tiloihin yritys siirtyi neljä vuotta myöhemmin.

Yksityisen kuntosalin laitevalikoimaan kuuluvat perinteisten kuntosalilaitteiden ohella vapaat painot, nyrkkeilysäkki, leuanvetotanko, juoksumatto, crosstrainer, soutulaite ja kuntopyörä. Juoksumatto on ainakin toistaiseksi ainoa laatuaan yleisillä saleilla Pyhäjärvellä.

– Lihaskunnon merkitys on tärkeää jo nuoresta lähtien. Kaikki ihmiset voivat käydä kuntosalilla ja ovat tervetulleita salillemme. Kuntosaliharjoittelu on kaikille hyväksi. Ikinä ei ole myöhäistä aloittaa, eikä taustaa tarvitse olla, Ruotanen painottaa.

Toinen pääosin suurimman osan aukioloajastaan kaikille avoin kuntosali sijaitsee uimahallin alakerrassa. Perinteiset kiinteät painot sisältävien kuntosalilaitteiden lisäksi salilta löytyy vapaita painoja, nyrkkeilysäkki, kuntopyörä, soutulaite, crosstrainer sekä leuanvetotanko.

– Pyhäjärven kaupunki omistaa tilat ja laitteet. Vielä muutama vuosi sitten tilassa toimi yrittäjiä, mutta uusia ei löytynyt jatkamaan ja kaupunki otti kuntosalin vastuulleen, kertoo kuntosalista vastaava uimaopettaja Jyrki Eksymä.

Kuntosalin laitteistoa on uudistettu Jyrkin mukaan pikku hiljaa mahdollisuuksien ja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

– Smith-laite on ollut pitkään asiakkaiden toivelistalla ja se on tulossa kuntosalille, Eksymä paljastaa.

Suurin kävijäryhmä uimahallin kuntosalilla ovat ikäihmiset, joille salilla on tarjolla niin vapaita kuin ohjattuja vuoroja.

– Kaikilla kolmella eläkeläisryhmällä on kerran viikossa oma vuoro. Lisäksi kolme kertaa viikossa on +60-vuotiaille vuoro. Ikäihmiset pääsevät salille ilmaiseksi. Salilla käy paljon myös työkomennuksella ja kauttakulkumatkalla olevia, Eksymä selittää.

Myös koululaisten liikuntatunteja on ajoittain salilla.

Myös Pyhäjärven terveyskeskuksen kuntosali on avoin kaikille. Pääosan aukioloajasta sali on kuitenkin terveyskeskuksen asiakkaiden käytössä. Vapaasti sali on kaikkien käytettävissä vajaat 10 tuntia viikossa.

– Vapailla vuoroilla täällä käy aiemmin terapiassa tai ryhmissä käyneitä. Myös palveluseteleillä käydään omaehtoisesti, korostaa Selänteen fysioterapeutti Adeline Liehrman.

Kuntosalilla on kymmenkunta laitetta, jotka toimivat paineilmavastuksella.

– Paineilma vähentää melua. Sali ei ole hyväkuntoisille, vaan niille joilla on vaikeuksia liikkua. Tänne pääsee myös pyörätuolilla, Selänteen fysioterapeutti Juha Tikkanen toteaa.

Tilassa kokoontuu tiistaisin kaupungin 75+ -kuntosaliryhmä, jonka ohjaajina toimivat vertaisveturit eli samanikäiset salikävijät. Ryhmä on ilmainen.

Mikäli mielit ensimmäistä kertaa kuntosalille, kannattaa rohkeasti pyytää aluksi ohjausta. Tällöin opit tekemään liikkeet varmasti oikein, etkä hajota kehostasi mitään. Lisäksi saat vinkkejä, minkälaisia liikkeitä kannattaa tehdä, kuinka paljon ja kuinka usein.

– Aloita harjoittelu ohjatusti ja suunnitelmallisesti. Internetistä saat harjoitusohjelmia, mutta niihin kannattaa suhtautua kyseenalaistaen, että sopivatko ne juuri sinulle. Panosta harjoitteluun, koska käytät siihen aikaa ja rahaa. Hanki henkilökohtainen kuntosaliohjelma. Hyvä ohjaaja laatii sinulle vähintään kolmen kuukauden nousujohteisen ohjelman, joka vie sinua viikko toisensa jälkeen harjoittelussa eteenpäin, Pehkonen alleviivaa.

Uimahallin salille menevä voi pyytää lyhyen, ilmaisen opastuksen kuntosalin kassalta.

– Neuvomme jokaisen laitteen. Jos kaksi on valvomossa samaan aikaan, niin voimme neuvoa heti. Mutta jos työvuorossa on vain yksi työntekijä, niin sovitaan aika tarkemmin, Eksymä valottaa.

Joka tiistai marraskuun ajan myös Fysio-Sportilla on tunnin ajan ohjaaja paikalla, joka opastaa normaalikäyntimaksun hinnalla kuntosalin käyttäjiä.

– Suosittelemme kuntosalivalmentajan tai personal trainerin ohjausta ensikertalaiselle. Treenaamiseen saadaan punainen lanka, kun ohjauksen yhteydessä asiakkaalle räätälöidään henkilökohtainen harjoitusohjelma. Säännöllisellä ja progressiivisella harjoittelulla jokainen saa aikaan tuloksia, Korkiakoski ja Ruotanen muistuttavat.

Terveyskeskuksen salilla ei ole vapailla vuoroilla tarjolla ohjausta.

Kun päätät sitten lähteä salille, ota mukaan juomapullo, sisäjalkineet, joustavat vaatteet ja pieni pyyhe, jolla voit pyyhkiä mahdolliset hikijäämät laitteista suorituksesi jälkeen.

– Positiivista mieltä, lisää Marjut listaan.

Mielessä on myös hyvä pitää kirjoittamattomia sääntöjä. Ruuhka-aikana älä varaa montaa laitetta kerrallaan, äläkä istu laitteessa tauon aikana.

– Muiden huomioon ottaminen on hyvä muistaa, Jyrki kokoaa.

Ensimmäisen kerran jälkeen lihaksia saattaa kolottaa, mutta se on ohimenevää.

– Älä säikähdä, että lihakset tulevat kipeiksi. Lihakset tottuvat harjoitteluun, kun pääsee vauhtiin, Minna rohkaisee.

Ossi Savolainen