Kesäloma on pyhä asia

Bussin ja taksin ratista tuttu Jari Tenhunen, 42, on kiireinen yrittäjä ja monessa mukana, mutta silti rauhallinen ja positiivinen. Hän oppi paineensietokykyä työssä lentokentällä ja nöyryyttä rauhanturvaajana.

 

Kihujen Positiivisesti Poikkeava Persoona Jari Tenhunen on saanut kuulla onnitteluja palkitsemistaan. Hän jakaa kiitosta myös työporukalleen Tenhusen Liikenteellä ja rengaspuolella.

– Ympärillä oleva porukka on kauttaaltaan positiivista. Tällä alalla pitää olla positiivinen asenne, sillä palveluitamme arvioidaan heikoimman lenkin mukaan.

Yrittäjän kesä on kiireistä, mutta on lomallekin jää aikaa. Parhaillaan Jari viettää kahden viikon vapaita, eikä taskuissa ole kolmea puhelinta.

– Meillä on periaatteena, että loma on pyhä. Kesälomakaudella ne, jotka ovat töissä, tietävät, että päivä voi venyä. Lomalla olijat saavat lepäillä rauhassa.

Tenhusia on yrityksessä kolme veljestä ja väkeä kaikkiaan 15-20. Määrä vaihtelee sesonkien mukaan, ja muutama työntekijä tekee osapäivää. Jari ja Joni vastaavat tilausajo- ja taksiliikenteestä, vanhin veli Juha pyörittää rengasliikettä.

Kotitalon mailla Köpsillä on yrityksen tilat, linja-autojen tallit ja nyt myös rengasliike, joka muutti sinne Niilontieltä. Veljekset asuvat isävainajan maista lohkotuilla tonteilla.

Taksiliikenteen uudistukset ja varsinkin Kela-kyytien uudet järjestelyt ovat teettäneet yrittäjillä töitä. On tullut paljon paperityötä, koulutuksia ja autojen muutoksia.

Pyhäjärvellä ja muuallakin Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla Kela-kyytien muutoksista on selvitty ilman samanlaista ruljanssia kuin Pohjois-Savossa. Autoilijat ovat osakkaana yrityksessä, joka voitti kilpailutuksen täällä. Melkein kaikilla taksiyrittäjillä oli autoissaan uudet laitteet, joita Kela-kyydeissä vaaditaan.

– Asiakkaalle muutos ei välttämättä näy muuten kuin että nyt Kelan korvaamat kyydit tilataan keskuksesta, ei enää suoraan taksiyrittäjältä. Täällä on asiakkaan näkökulmasta hyvä tilanne edelleen.

Taksiyrittäjän työpäivä on muuta kuin kahdeksasta neljään. Ei ole säännöllistä työaikaa, on yrittäjän vapaus. Puolisoltakin vaaditaan yrittäjähenkisyyttä.

Jari Tenhunen tekee jonkin verran taksin yövuoroja. Joskus tulee yöhälytyksiäkin ja silloin on noustava peiton alta.

– Joskus ambulanssi käy toteamassa, ettei potilas tarvitse ambulanssikyytiä vaan inva- ja paarikuljetuksiin varusteltu auto voi viedä. Näin vältetään ambulanssin sitominen pitkiin ajoihin. Oulaisiin vienti veisi kaksi ja puoli tuntia ja sen ajan ambulanssi olisi poissa muilta hälytyksiltä.

Jarilla on vankkaa pohjaa yrityksen johtamiseen. Hän lähti aikanaan maailmalle Pyhäjärveltä ja toimi muun muassa Helsinki-Vantaan lentokentällä työnjohtajana. Silloisen Ilmailulaitoksen, nykyisen Finavian palveluksessa ollessaan hän opiskeli johtamistaitoja.

– Sain ammattiajoluvan 1994, kävin armeijan ja ajoin isälle taksia muutaman vuoden. Sitten lähdin rauhanturvaajaksi ensin Bosniaan ja sitten Kosovoon. Kaksitoista vuotta olin lentokentällä ennen paluumuuttoa.

– Siihen aikaan Helsinki-Vantaalla oli vuodessa 15 miljoonaa matkustajaa. Nyt on vähemmän, mutta työ on saman tyyppistä, välillä hektistä. Kiirepäivinä pitää olla paineensietokykyä ja joutuu joustamaan, ei aina välttämättä voi pitää kahvitaukoja. Ne otetaan takaisin rauhallisempina aikoina.

– Rauhanturvaajana olo opetti tietynlaista nöyryyttä. Siellä näki maailmaa eri kanteilta.

Jari on pyhäjärvisille tuttu tilausajobussin kuljettajana. Linja-autoa ajaessa on oltava rauhallinen, ei saa säikähtää jos vieraassa paikassa ajaa risteyksen ohi. Pitää vain etsiä paikka jossa mahtuu kääntymään.

Rauhanturvaajavuosinaan Jari ajoi paljonkin Euroopassa ja on käynyt yli 30 maassa. Naapurimaa Norjassa hän ajoi ensi kerran viime vuonna, ja se olikin yksi mieliinpainuvimmista bussimatkoista. Pyhäjärven Liikkujat olivat matkalla tunturimaassa ja ajettiin hurjia vuoristoteitäkin. Kuljettajaa ei jännittänyt.

– Oli kohtia, joissa matkustajien ikkunoista näkyi useamman sadan metrin jyrkkä pudotus rotkon pohjalle ja bussia erotti siitä vain pieni betonivalli. Vastaantulijaa ei mahtunut sivuuttamaan kapealla tiellä.

Tilausajoilla kuljettajakin on päässyt käymään monilla paikkakunnilla ja erilaisissa tapahtumissa, ja on tutustunut ihmisiin. Tilausbussin ajaminen on Jarin mielestä antoisaa työtä, eikä ole kahta samanlaista tilausajoreissua. Vaikka esimerkiksi viime vuoden keväällä käytiin kuukaudessa viisi kertaa Virossa.

Kauas ulkomaille bussireissu puoltaa paikkaansa, jos matkustajat haluavat nähdä monia kohteita matkan varrella. Etelä-Eurooppaan kannattaa lentää ja ottaa kiertoajeluille tilausbussi sieltä.

Tilausliikenteessä Tenhusilla on kasvava joukko vakioasiakkaita. Nykyään halutaan valmista, niinpä Tenhusen Liikenne tekee yhteistyötä matkatoimiston kanssa. Matkanjohtajien vaivoja helpottaa, kun matkatoimisto hoitaa varaukset ja järjestelyt.

– Bussipuolella yhteistyökumppanit ovat tärkeitä, teemme toisten bussiyrittäjien kanssa yhteistyötä. Taksipuolellakin on alettu ymmärtää yhteistyön tärkeys.

Jari Tenhusen työ sitoo paljon. Siksi harrastukset toimivat lasten ehdoilla, harrastetaan yhdessä silloin kun yrittäjällä on aikaa. Jari ja Minna Tenhusella on neljä lasta, vanhin 12-vuotias.

– Pojat pelaavat jalkapalloa ja jääkiekkoa ja olen joukkueenjohtajana molemmissa. Sanon aina, että joukkueenjohtajan tehtävä sopii minulle, koska sitä voi tehdä illalla ja yöllä, eli hoidella sähköpostiliikennettä.

Perheen tytöt harrastavat myös liikuntaa, taitoluistelua ja tanssia. Koko perhe pitää hiihtoloman ja käy laskettelemassa. Myös kalastus on yhteinen harrastus. Saaliita Jari savustaa ruoaksi, ja lapsillekin maistuu.

– Kesällä laitan ruokaa terassilla. Grillaaminen on oikeastaan harrastus. Suosikkiruoka tänä kesänä on chilimarinoidut jättikatkaravut.

Myös kasviksia grillataan ja muurikassa paistuu lättyjä. Lapsetkin paistavat niitä. Alle litran taikinaa ei kannata kuusihenkisessä perheessä tehdä.

 

 

Kirsi Haapea