Kapteeni hakusessa

Pyhäjärvelle halutaan seilaamaan sisävesilaiva jo ensi kesäksi. Nyt kaivataan kapteenia niin hankkeeseen kuin itse laivaankin. Ideariihi Pyhäjärvi-laivahankkeesta tänään torstaina Matkahuollon kahviossa. Katso tarkempi ilmoitus keskiviikon Pyhäjärven Sanomien sivulta 15.

Harri Heikkilä on haaveillut, että Pyhäjärvelle saataisiin taas liikennöimään sisävesilaiva.

– Paikkakuntalaisissakin on paljon ihmisiä, jotka eivät ole juuri nähneet seutua järveltä käsin, kun heillä ei ole mahdollisuutta päästä järvelle.

– Sisävesilaiva antaisi myös yrityksille mahdollisuuden viedä vieraitaan järvelle, pitää siellä vaikkapa syksyhämärissä tunnelmalliset pikkujoulut tarjoiluineen, se olisi varmasti mahtava elämys, lisää Raija Leppäharju.

Raija ja Harri ovat tuumailleet asiaa jo parin vuoden ajan. Nyt asia nytkähti pykälän verran eteenpäin, kun myös Pyhäjärven Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Risto Alaheikka innostui asiasta omalla tahollaan. Hän oli kuullut vastaavaa hanketta toteutetun muualla ja Alaheikka näki sisävesiristeilyt myös Pyhäjärven potentiaalisena matkailuvalttina.

– Hankkeeseen olisi mahdollisuus hakea myös leader-rahoitusta niin hankkeen kuin sen ylläpidonkin tiimoilta.

Pyhäjärvi-laivahankkeesta järjestetään kaikelle kansalle avoin keskustelutilaisuus huomenna. Tilaisuuteen toivotaan tulemaan ihmisiä ideoineen ja toiveineen sekä kantamaan tieto-taitonsa yhteiseen kekoon.

Ideointiryhmän haaveissa on saada laivahankkeelle oma kapteeninsa, joka alkaisi luotsata asiaa eteenpäin. Myös konkreettista sisävesilaivan kapteenia tullaan jossakin vaiheessa tarvitsemaan.

Hanke nielee myös rahaa ja Harri, Raija ja Risto näkevät tärkeänä, että kaikki pyhäjärviset, niin yritykset kuin yksityisetkin, osallistuisivat laivahankkeeseen myös kukkaroillaan, osakkaina. Suunnitelmissa on perustaa osakeyhtiö, jonka osakkeita jokainen halukas voisi ostaa vaikkapa sadan euron hintaan.

– Kun kuntalaiset kokevat laivan omakseen, siitä halutaan pitää myös huolta, Raija arvioi.

– Tärkeintä onkin, että tästä tulisi kaikkien kuntalaisten yhteinen projekti, lisää Harri. Laivalla ei ole tarkoitus takoa rahaa, mutta tuottaa sen verran, että paatti pysyisi pinnalla.

Paikkakunnan laivatietäjiltä on kalasteltu vinkkejä laivanhankintaan ja niitä on vertailtu netistä. Ostoslistalla on katettu laiva, joka vetää uumeniinsa ainakin reilun linja-autolastillisen matkustajia, noin kuutisenkymmentä henkeä.

Ideana on, että risteilyt maakuntajärvelle starttaisivat kesäviikonloppuisin säännöllisen aikataulun mukaan, kehno sää olisi ainoa syy jättää ankkuri nostamatta. Sen lisäksi laiva voisi liikennöidä sovitusti erilaisissa yritysten ja yhteisöjen tapahtumissa. Kysyntää voisi löytyä, sillä sisävesilaivoja ei liiku lähikunnissakaan.

– Minä voisin kuljettaa kesähäissä hääparin hevosella kirkolta rantaan ja sieltä he tulisivat laivalla vaikkapa hotellille hääjuhlaan, tai laivalla voitaisiin järjestää runoiltoja maalailee Merja Liuska.

– Joku bändi voisi jalkautua yleisöineen laivasta ja soittaa vaikkapa Marjoniemessä, tai Hiisi-tarina voitaisiin yhdistää risteilyihin, pohtii Raija. Erilaisia ideoita ohjelmanumeroista ja teemoista vilisee työryhmällä loputtomiin. Myös nuorilla voisi olla mahdollisuus työllistyä laivatytöiksi ja –pojiksi.

Laivan nähtäisiin myös virkistävän paikkakunnan matkailutarjontaa ja saavan imua muihinkin yrityksiin. Risteilyyn olisi mahdollisuus yhdistää vaikkapa jonkun paikkakunnan yrityksen tuottama ruokailu.

Paikalliset kuljetusyritykset voisivat kuljettaa matkailijoita laivarantaan. Jos matkailija poikkeaisi nelostieltä järviristeilylle, hän voisi innostua jäämään yöksi paikkakunnalle mökkimajoitukseen. Nelostieltä poikkeava jättäisi luultavasti rahaa myös kivijalkaliikkeisiin, huvin lisäksi laiva tarjoaisi myös kosolti hyötyä paikkakunnan yrityksille ja yrittäjähenkisille ihmisille.

Myös kaupungin taholla laiva-ajatus on otettu innolla vastaan ja siellä voidaan auttaa asiassa laittamalla esimerkiksi rantautumispaikkojen puitteita kuntoon. Myös kyläyhdistykset voisivat hakea leader-tukea ja laittaa omia rantojaan kuntoon, jolloin laiva voisi seikkailla myös uusissa kohteissa.

– Kovasti kun tehdään töitä, niin saadaan laiva jo ensi kesäksi vesille, Raija toteaa.

– Kyllä se laiva jo ensi kesänä seilaa! uskoo Harri.

Mirka Kauranen

Kuva: Pyhäjärvelle sopivaa laivaa on jo katseltu netistä, esimerkiksi tällä Kiteellä myynnissä olevalla paatilla olisi jo oiva nimikin valmiina. (Kuva: Markku Väkeväinen)