Mielipide: Kouluasiassa ojasta allikkoon?

Ruotasen koulu loistavine tiloineen ja sopusuhtaisine luokkakokoineen tarjoaa oppilaille mahtavat ja turvalliset puitteet oppimiseen. Viereisen ryhmiksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun välinen yhteistyö on saumatonta.

Ruotasella myös lapsella, jolla on henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, on mahdollisuus opiskella oman luokkansa kanssa avustajan työskennellessä luokassa, oppien näin hyvin ja pysyen ikätasonsa mukana. Olisiko tällaisen opetussuunnitelman omaavalla lapsella Ikosella mahdollisuus samaan, vai olisiko hän erityisluokassa? Mikä valtava etu lapselle onkaan, että hän saa olla oman ikäistensä seurassa. Näin myös nykyään paljon esillä oleva erilaisuuden hyväksyminen tulee osaksi lasten arkea.

Lisäksi esimerkiksi puhe-, fysio- ja toimintaterapiakäynnit saadaan jouhevasti sovitettua koulupäiviin. Onko ajateltu suurten ryhmäkokojen aiheuttamia ongelmia? Entä jos lapsi reagoi käytöshäiriöillä, oppiminen kärsii tai joudutaan muuten lisäämään tukitoimia? Paljonko nämä toimet tulevat maksamaan? Paljon mieltä painaa myös lasten pidentyvät päivät, jotka koskisivat ryhmiksessä hoidossa olevia eskareita sekä aamu- ja iltapäivätoiminnassa kulkevia lapsia, jotka kuljetettaisiin linja-autolla Ruotasen ja Ikosen väliä. Edellä mainituilla asioilla on vaikutusta pienen lapsen hyvinvointiin.

Homekeskustelu on käynyt vilkkaana ja sai tuulta purjeisiin keväällä yhden opettajan siirryttyä pois Ruotaselta. Kylällä alkoivat liikkua huhut, että Ruotanen olisi homeessa. Tässä haluaisin viheltää pelin poikki tämän asian tiimoilta. Ruotanen ei suinkaan ole ainut koulu, josta näitä huhuja liikkuu.

Jotta peli olisi tasapuolinen, pyydän ja vaadin, että kaikki koulut tutkittaisiin asian tiimoilta ennen minkäänlaisten lopullisten päätösten tekoa. En vain halua sitä tilannetta, että myöhemmässä vaiheessa hometta löytyisi siltä koululta, jonne Ruotasen lapset siirtyisivät.

Kaupunginjohtaja sanoi torstaina Ruotasen koululla järjestetyssä kuulemistilaisuudessa, että meidän täytyisi löytää kaupungin kassan väheneviin tuloihin ja talouden tasapainottamiseen ratkaisu. Niinpä, meidän täytyy löytää ratkaisu talouden kohentamiseen, mutta näin nopeasti ja ilman kaikkia todellisia laskelmia ja faktoja tehty ratkaisu ei voi olla se oikea.

Kuulemistilaisuudenkin aikana kävi selväksi se, että asiaa ei ole loppuun asti laskettu. Kiire ei ole koskaan hyväksi ja sitä paitsi nyt kyse on päätöksistä, joilla on vaikutus lastemme tulevaisuuteen. Ruotasen koulun lopettaminen jatkaisi yhteistä ahdinkoamme, vaikutukset näkyisivät alueen kiinteistöjen arvon romahtamisena ja loppujen lopuksi Pyhäjärven ostovoiman heikkenemisenä.

Yhden nykyisen ja kolmen tulevan oppilaan äiti ja Ruotasen vanhempainyhdistyksen jäsen,

Merja Nousiainen