Ikosen koulun kuutosluokkalaiset rakensivat kaupungin

Ikosen koulun kuutosluokkalaisilla oli mukavan erilainen päivä viimeisenä koulupäivänään ennen syyslomaa. Oululainen arkkitehtiopiskelija Eeva-Liisa Peteri piti heille arkkitehtuurityöpajan, jossa rakennettiin yhdessä kaupunki.

– Viime vuonna hakuaika meni sivu suun, niin nyt pistin kellon soimaan heti puoliltaöin, että päästään mukaan, intoili Ikosen koulun rehtori Maria-Leena Mehtälä jo ennakkoon.

Se kannatti, sillä työpajoja oli tarjolla vain neljälle nopeimmalle ilmoittautujalle. Ikosen koulun kuudesluokkalaiset pääsivät mukaan Pohjois-Pohjanmaan arkkitehdit SAFA:n järjestämään arkkitehtuurityöpajaan, jotka on tarkoitettu Oulun ulkopuolisille Pohjois-Pohjanmaan alueen kouluille. Pajoja järjestetään eri sisällöillä, joista alakoululaisille suunnattu työpaja on teemaltaan Kylä ja kaupunki.

– Paja kestää neljä tuntia. Oppilaat saavat samankokoiset neliöt ja valmistavat ensin mittakaavaminän. Sitten ruvetaan hahmottelemaan työtä mittakaavassa yhden suhde sataan, kertoi Ikosen koululle työpajaa vetämään tullut neljännen vuoden arkkitehtuuriopiskelija Eeva-Liisa Peteri.
– Ensin he saavat tehdä tarjolle tuoduista materiaaleista mielipaikkansa, ja sitten jonkun pelottavan paikan. Lopuksi työt esitellään toisille ja  niistä koostetaan yhdessä kaupunki, jolloin työn alkuperäinen merkitys voikin muuttua toiseksi.

Peteri kehui, että työpajojen vetäminen on mukava kokemus hänelle itselleenkin, lapset ovat hänen mukaansa todella luovia ja keksivät omanlaisiaan paikkoja. Eri paikkakunnilla nousevat esille erilaiset mielipaikat, jossakin se voi olla uutuudenviehätystä herättänyt frisbeegolfrata, jossakin hevostalli tai kesämökki. Ikosen oppilaistakin monilla toistui mökkiteema.

Työpajapäivä toi vaihtelua 21 kuudesluokkalaisen ohella myös opettaja Juha Henttoselle.
– Onhan se mukavaa, kun saa antaa välillä vetovastuun muille, saa olla itsekin matkustajana. Ja oppiihan tässä itsekin uutta. Oppilaat on vaikuttaneet innostuneilta, puolet luokasta halusi jäädä välitunnillakin rakentamaan töitään, hän huomasi.
– Kyllähän se käsillä tekeminen ja rakentaminen aina lapsia kiinnostaa. Päivä tuo mukavaa vaihtelua tavalliseen lukujärjestykseen.

Ja tykkäsivät oppilaatkin, kaikki kehuivat päivän olleen mukava. Monilla kivinen luola muodostui pelottavammaksi paikaksi, mukavia paikkoja taas olivat esimerkiksi koti, ranta ja puumaja.

Mirka Niskanen

Jätä kommentti