Radan sähköistys etenee: Suurjännite kytketään pian

Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistyshanke on edennyt vaiheeseen, jossa rautatien yläpuolella kulkeva ajolanka tulee jännitteelliseksi. Suurjännitteen vuoksi asiaton liikkuminen rata-alueella tai kiipeileminen radan rakenteissa on hengenvaarallista. Korkeiden erikoiskuljetusten tulee huomioida ajolanka tasoristeyksiä ylittäessä.

 

Väylävirasto tiedottaa, että Ylivieskan ja Iisalmen välisellä rataosalla tehtävät sähköistykseen liittyvät muutos- ja asennustyöt ovat edenneet suunnitellusti. Urakassa rataosalle on rakennettu sähköistyksen vaatimia sähköratapylväitä ja ratajohtorakenteita.

– Ratajohtorakenteisiin kuuluu myös rautatien yläpuolella sijaitseva ajolanka, joka kulkee koko rataosalla Ylivieskasta Iisalmeen. Ajolanka tulee jännitteelliseksi maanantaina 25. syyskuuta, Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki kertoo tiedotteessa.

Sähköradassa ja sen rakenteissa kulkee voimakas ja hengenvaarallinen suurjännite. Jännitteellinen ajolanka tulee huomioida etenkin korkeiden erikoiskuljetusten kanssa tasoristeyksiä ylittäessä. Ajolangan saa alittaa maksimissaan 4,5 metrin korkuisella kuljetuksella.

 

Kaivinkone siltatyömaalla.
Junaradan ylittävällä sillalla tehdään sähköistämiseen liittyviä töitä. Sillan kaide uusitaan sellaiseksi, että se estää mahdollisuuden joutua kosketuksiin sähköistetyn rautatien jännitteellisten osien kanssa.

 

Käynnissä olevassa hankkeessa sähköistetään rataosat Iisalmi–Ylivieska ja Siilinjärvi–Ruokosuo, sekä rakennetaan Iisalmeen sähköistetty kolmioraide. Sähköistettävää raidetta on yhteensä 166 kilometriä. Sähköistys valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

 

Tämä artikkeli on avattu vapaasti luettavaksi 8.9.–15.9. osana Uutismedian liiton Pureudu paikallisiin -kampanjaa, jonka tavoitteena on tuoda esille paikallislehtiä sekä paikallislehtijournalismia.

 

Lue myös